W trudnej sytuacji działania należy zintensyfikować
rozmowa | Jan Jakub Wygnański, socjolog, współtwórca Funduszu Obywatelskiego im. Henryka Wujca.
Jak ważne jest zaangażowanie filantropijne biznesu dla społeczeństwa? Czy firmy w Polsce mogą się poszczycić spektakularnymi formami pomocy?
Jan Jakub Wygnański: Choć doceniam zaangażowanie społeczne polskich przedsiębiorstw, myślę, że jest jeszcze wiele przestrzeni na postęp. Zdarzają się momenty, takie np. jak pierwsza fala pandemii, bo obecna już nie, kiedy widzimy ożywienie. Moim zdaniem dla większości firm hasło CSR jest wciąż dość odległe albo rozumiane wąsko, przede wszystkim jako filantropia. Jest tak, mimo że starań w sprawie promocji CSR przez ostatnie ponad 20 lat w Polsce nie brakowało. Powstało sporo instytucji, które nie szczędzą wysiłków, by uczynić firmy bardziej wrażliwymi – setki konferencji, konkursów, szkoleń. Pośrednio (i nie do końca precyzyjnie) o częstości tego rodzaju działań można wnioskować na podstawie danych podatkowych. Starałem się do nich dotrzeć, przygotowując propozycje wprowadzenia w Polsce możliwości alokacji 1 proc. CIT – na wzór świetnego znanego mechanizmu 1 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta